lørdag 20. august 2011

Spontanhelg til Leirvassbu


Torsdag hadde Stig, Gunstein og eg vidt forskjellige planer. Stig skulle i slektsbesøk, Gunstein til Sogn på motorsykkel, mens eg hadde heimeplaner. En sms til Stig torsdag kveld, mens eg var ventande sjåfør på Rihannakonserten på Koengen, fikk positiv respons då slekstbesøket til Stig var søndag kl 14, og vi planla endelig Jotunheimtur igjen. Gunstein hadde fått problem med motorsykkelen, og endra raskt planane til høgfjellet:)
Eg pakka når eg kom heim kl ett om natta, og var avgårde til Ågotnes fredag etter jobb. Eg tok eigen bil slik at eg kunne gå tur også søndag. Då været ikkje var maks, endra vi planane frå Jervvasstind, var innom Urdadalsryggen, og enda på Leirvassbu med bretur og Semelholstinden i kikkerten. Vi kom til Leirvassbu i mørket litt før kl 22.50 (etter ca 6 timer kjøring pluss pauser), og møtte et hyggelig vertskap som ga oss et rimelig og romslig tremannsrom for to netter.
Etter våkning 06.15, la vi avgårde i ymse vær med frokosten i sekken, mens vi såg fram til været skulle bedre seg utover dagen.
Etter å ha gått forbi Kyrkja uten å sjå den i skodda, og vidare opp til Visbreatinden uten å få meir enn små glimt av området rundt, kom endelig fineværet då vi gikk over breen mot Semelholstinden. Vi måtte forsere ganske så svære sprekker på snøbruer. Kanskje turens høgdepunkt der Stig tok oss forbi med sondering med isøks mens vi sikra han med stramt tau bakover. På Semlholstinden tok vi oss god tid til fotografering og vandring langs eggen mellom toppane i knallværet.
Vi gikk innom Søre Urdadalstinden og ned breen til Langvatnet og fulgte den drøye DNT-stien 2 timer tilbake til Leirvassbu kl 19:40 etter vel 12 timer på tur, og rakk middagen 20:30 med god margin - til en forandring:)

1 kommentar:

  1. Utrolig artig tur i en sommer som nok en gang ble slik at fineværsdagene var lett å holde regnskap over. Spesielt kjekt når fineværet bryter gjennom akkurat når turen er på sitt høydepunkt, som da vi kom til de store sprekkene på Visbreen og den flotte eggen på Semelholstinden. Vel nede på Sørvestre Urdadalstind kom gråværet med snø igjen. Nok et høydepunkt med gode venner i Jotunheimen. Stig

    SvarSlett